Miért szótagoljunk?
Az előkészítő szakasz középponti feladata a szótagolás és a szavak hangokra bontása hallás után, képek segítségével.
Éppen ezért fontos a ritmikus, mozgásos-énekes játékok alkalmazása, amit az óvodából „hoznak” magukkal a gyerekek.
Ha nem olvastad az előző bejegyzésem a ritmusgyakorlatokról, akkor itt megteheted>>>>>>>
Az olvasástanulás kulcsfontosságú, hiszen a jó olvasási készség mindennek az alapja.
Csak azt a gyereket lehet írni tanítani, aki tud hangokra bontani, s az a gyerek írja le helyesen az időtartamot, akinek benne van a fülében.
Pl. ha második osztályban nem megy az időtartam jelölése a szavakban, akkor az előkészítő gyakorlatokhoz kell visszamenni.
A szótag a beszéd ritmusát adja, a beszéd létrehozásának és felfogásának egysége. Kis terjedelme miatt segíti a kezdő olvasót a dekódolásban; a szótaghatár egybeesik az esetek többségében a szóelemek határával, így a szótagolással előkészítjük, sőt megalapozzuk a szóelemeket elkülönítő helyesírást. kert-je, lát-ja, hall-ja, hagy-ja.
A szótagolás pontosságra „kényszeríti” a gyereket, megakadályozza a szóalak kitalálását, s nem engedi a szóvéget elnagyolni.
Szótagoltassuk azt a gyereket, aki – mindegy hányadikos- elhagyja a szóvégeket, ragokat, félreolvassa azokat, vagy túl gyorsan, hadarva, kapkodva olvas. A nehéz és hosszú szavakat felnőttként is gyakran szótagoljuk, a gyereknek még inkább segítség ez a módszer.
Ha szótagolnak, jobban tudnak figyelni a leírt betűkre, és azok hangalakjára. Mivel a szótaghatár megállásra kényszeríti őket, kevésbé fogják kitalálni a szóvégeket.
A szótagolás gyakorlásához nagyon jól alkalmazható a Hangkaptató képességfejlesztő eszközünk.
A kiválasztott képek nevét letapsoljuk, vagyis szótagoltuk. Érdemes úgy gyakorolnunk, hogy először elmondjuk a képek nevét, majd közösen szótagolunk a gyermekkel.
Közben figyeljük őt, hogy helyesen csinálja-e. Ha szükséges javítani, akkor megmutatjuk, letapsoljuk a kép nevét, majd arra kérjük a gyermeket, ismételje meg ugyanezt.
Ha már jól megy a szótagolás, akkor számolhatjuk a tapsolásokat.
A számolásnak megfelelően csoportosítjuk a képeket, vagyis a szótagszám szerint rakjuk a kis táblára.
Nekünk élmény volt így a gyakorlás!
A „hallom – látom – csinálom” egysége megvalósul az eszköz használatával, amivel a tanulás folyamatát tudtuk otthon is megerősíteni.