Szótagolás ritmusgyakorlatokkal
Szótagolást megsegítjük a ritmusgyakorlatokkal
1.
Az óvodában és az iskolában is járunk, lépünk egyenletes ritmusra, a járás közben gyerekdalt énekelünk, mondókákat mondunk, és ütemesen tapsolunk.
Itt nagyon kedves gyerekdalokat találsz>>>>>
Aki nem lép egyszerre,
Nem kap rétest estére,
Mert a rétes igen jó,
Katonának az való.
2.
Egyenletes járás közben egyszerű ritmusokat tapsolunk:
minden másodikra, majd harmadikra tapsolás, majd kicsit nehezítve páratlan lépésre tapsolás, párosra dobbantás.
3.
Kiszámolók mondogatása kopogtatással, tapsolással, dobbantással.
Gyerekek, gyerekek,
szeretik a perecet,
sósat, sósat,
jó ropogósat.
Aki vesz, annak lesz,
aki nem vesz, éhes lesz.
4.
Jól ritmizálható versek mondása
Vidor Miklós: Nyelvgyötrők
(részlet)
Roppant bottal
koppantottam,
szöcském csacskán
szökkent,
papnadrágban
kappant fogtam,
macskám fecskét
hökkent.
Derengett,
borongott,
merengett,
szorongott,
kerengett,
dorong ott,
de nem vett
korongot.
Weöres Sándor: Bolygó zápor
Bolygó zápor
Libben, táncol,
Suhog a fű sűrűjén, fa ágán.
Kéklő halvány
felhők alján
Kivirul a ragyogó szivárvány.
Mándy Stefánia: Csendítsd rá
(részlet)
Kis Magda
feldobja,
röptetve,
szöktetve,
az apja
elfogja,
pörgetve,
görgetve,
bokorba
gurítja,
magasba
hajítja,
feldobja
az apja,
elkapja
Kis Magda
– a labda.
5.
Egyszerű ritmusgyakorlat hétköznapi (ha van gyerekhangszerekkel, pl. cintányér) eszközökkel: lábas és fakanál, ceruzával, vonalzóval … Mutatunk egy ritmust, ismételje meg a gyermek.
6.
Keresztnevek mondogatása ritmusosan, ritmust tapsolunk a névhez, majd a ritmushoz neveket találunk ki.