Út az értő olvasásig
Az elsős gyermeknek a betűtanulástól az összefüggő szöveg olvasásáig eljutni küzdelmes út, és munka. Egymásra épülő lépcsőfokokon haladva ér a folyamat végére, az értő olvasás szintjére.
A haladás üteme gyermekenként változó lehet. Ha azt tapasztaljuk, hogy megtorpan, nehezen megy, akkor mindig az előző lépcsőfokra kell visszalépni és ott gyakorolni.
Lépcsőfokok:
- Hang és betű azonosítása
- Betűösszevonás, összeolvasás
„Az összeolvasás alapfeltétele, hogy a gyermek olyan gyorsan ismerje fel a szótag betűit, hogy egy időben legyenek meg a tudatában. Ha ez a feltétel megvan, az összeolvasás azon múlik, hogy a beszédszervek megtalálják az átvezető mozgássort az első hang képzési helyéről a második hang képzési helyére.” (Meixner, 1987.)
- Szóolvasás
Ha elértük azt, hogy két betűt összeolvas hangoztatás nélkül, akkor tovább léphetünk.
A lépések megtartása is fontos.
Tulajdonképpen a hangösszevonásnál alkalmazott tematikát követjük a szavak olvasásakor:
2 betű összeolvasása (mgh.+msh, msh.+mgh.)
2 – 2 betűből álló szótagok (te-ve)
3 betűből álló szó (mos)
2 – 3 betűből álló szótagok (la-kat)
3 – 2 betűből álló szótagok (bál-na)
3 – 3 betűből álló szótagok (mér-leg)
- Szavak értő olvasása
Változatos tevékenységekkel, feladatok megoldásával gyakorolhatjuk: kép és szó/szókártya párosítása, szókeresés aláhúzással, szóértés bizonyítása rajzolással, színezéssel, szavak kiegészítése …
- Szókapcsolatok értő olvasása
A szavak értő olvasása után hasonló módon tudjuk megerősíteni a szókapcsolatok értését is: színezés, rajzolás, rajz kiegészítése, összetartozó szavak párosítása, összekötése…
- Mondatok értő olvasása
- Rövid szöveg olvasása
Minden lépcsőfokon győződjünk meg arról, hogy a gyermek valóban érti azt, amit elolvasott, ezért kezdetben hangosan is mondja el a közös gyakorláskor. Később már önállóan, néma olvasással oldhatja meg a feladatokat.