Okoskodjunk, játsszunk együtt!

Az analógiás gondolkodás fejlesztése játékos feladatokkal, szabályfelismeréssel és a hasonlóságok felismerésének gyakorlásával érhető el.

 

A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése. Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma.

Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés. Az olvasás tanítása és a matematika tanítása elképzelhetetlen nélküle. Az iskolára készülő óvodások számára különösen fontos az analóg gondolkodás játékos fejlesztése.

 

Ritmikus sorok kirakása

A soralkotás művelete a beszédfejlesztés szempontjából is döntő fontosságú. Soralkotás: Sort alkotunk, menetelünk, énekelünk.

 

Ritmikus sorok kirakása:

– Első lépésben 1 + 1 – es sorokat rakunk ki, erősen eltérő megjelenésű tárgyakkal, balról jobbra haladva.

– Ritmikus sorok kirakása hasonló tárgyakkal,

– Ritmikus sor alkotása nyomdázással.

– Ritmikus sorok kirakása színekkel, formákkal.

– 2 + 2 –es sorok kirakása.

– 1 + 1 + 1 –es sorok alkotása pl.: gyöngyfűzéssel, egy kék, egy sárga, egy piros.

 

Analógiás sorok kirakása, eseményképek értelmezése:

Kezdetben 3 – 4, később több képből álló sorozatokat készítünk. Balról jobbra haladva kitesszük a képeket időrendi, eseménytörténeti sorrendben, miközben elmeséljük a történetet. Majd közösen is elmeséljük a történetet a gyerekekkel, majd kérdéseket teszünk föl a képekkel kapcsolatban.

Amikor a gyermekek már jól megnézték a képeket, megértették az analógiát, összekeverjük, majd a gyermekek is sorba kirakják a képeket és elmesélik a történetet.

Elsőként olyan sorozatokat válasszunk, ahol a növekedés, vagy fogyás egyértelműen meghatározza a sorrendet. Később a növekedés összekapcsolódik a logikai összefüggés felismerésével, végül a sorozatok kirakásához a logikai, időrendi sorrend megértése szükséges. A sorozat képeinek számát maximum 6 képig növeljük.

 

Fejezd be a gondolatom!

Eszköz: labda

A játékvezető eldobja a labdát, s azt mondja: Fejezd, be a gondolatom! 4-5 éveseknek

– A fagylaltot nyaljuk, az almát….

– Nappal világos van, éjszaka…

– Az óriás magas, a törpe…

– Télen hideg van, nyáron…

– A kakas kukorékol, az egér….

– A kutyának négy lába van a csirkének…

– A kutya ugat, a macska…

– A kiabálás hangos, a suttogás…

– Az ég kék, a fű…

– Télen a fejünkre sapkát teszünk, a kezünkre…

– Télen hideg van, nyáron…

– A csiga lassú, a nyuszi…

Ezt a játékot érdemes többször is eljátszani, s így az ellentétpárok gyakorlására is alkalmas! Ketten is játszhatjuk, akár otthoni sütés-főzés, vagy utazás és várakozás közben.

 

A hiányzó fogalmat kell megkeresni! (5-7 éveseknek)

– A siker öröm, a kudarc…

– Örömmel tölt el a siker, bánattal a…

– Egy ember személy sok ember együtt…

– A halnak víz kell az élethez, az embernek…

– Lent van a padló, fent…

– Az óra ketyeg a csengő…

– Lent van a pince fenn a…

– A gyurma puha a kő…

– Hangos a kiabálás, halk a…

– A dobnak van verője, a hegedűnek…

– A kocka szögletes, a labda…

Forrás

Követés