Okoskodjunk, játsszunk együtt!
Az analógiás gondolkodás fejlesztése játékos feladatokkal, szabályfelismeréssel és a hasonlóságok felismerésének gyakorlásával érhető el.
A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése. Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma.
Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés. Az olvasás tanítása és a matematika tanítása elképzelhetetlen nélküle. Az iskolára készülő óvodások számára különösen fontos az analóg gondolkodás játékos fejlesztése.
Ritmikus sorok kirakása
A soralkotás művelete a beszédfejlesztés szempontjából is döntő fontosságú. Soralkotás: Sort alkotunk, menetelünk, énekelünk.
Ritmikus sorok kirakása:
– Első lépésben 1 + 1 – es sorokat rakunk ki, erősen eltérő megjelenésű tárgyakkal, balról jobbra haladva.
– Ritmikus sorok kirakása hasonló tárgyakkal,
– Ritmikus sor alkotása nyomdázással.
– Ritmikus sorok kirakása színekkel, formákkal.
– 2 + 2 –es sorok kirakása.
– 1 + 1 + 1 –es sorok alkotása pl.: gyöngyfűzéssel, egy kék, egy sárga, egy piros.
Analógiás sorok kirakása, eseményképek értelmezése:
Kezdetben 3 – 4, később több képből álló sorozatokat készítünk. Balról jobbra haladva kitesszük a képeket időrendi, eseménytörténeti sorrendben, miközben elmeséljük a történetet. Majd közösen is elmeséljük a történetet a gyerekekkel, majd kérdéseket teszünk föl a képekkel kapcsolatban.
Amikor a gyermekek már jól megnézték a képeket, megértették az analógiát, összekeverjük, majd a gyermekek is sorba kirakják a képeket és elmesélik a történetet.
Elsőként olyan sorozatokat válasszunk, ahol a növekedés, vagy fogyás egyértelműen meghatározza a sorrendet. Később a növekedés összekapcsolódik a logikai összefüggés felismerésével, végül a sorozatok kirakásához a logikai, időrendi sorrend megértése szükséges. A sorozat képeinek számát maximum 6 képig növeljük.
Fejezd be a gondolatom!
Eszköz: labda
A játékvezető eldobja a labdát, s azt mondja: Fejezd, be a gondolatom! 4-5 éveseknek
– A fagylaltot nyaljuk, az almát….
– Nappal világos van, éjszaka…
– Az óriás magas, a törpe…
– Télen hideg van, nyáron…
– A kakas kukorékol, az egér….
– A kutyának négy lába van a csirkének…
– A kutya ugat, a macska…
– A kiabálás hangos, a suttogás…
– Az ég kék, a fű…
– Télen a fejünkre sapkát teszünk, a kezünkre…
– Télen hideg van, nyáron…
– A csiga lassú, a nyuszi…
Ezt a játékot érdemes többször is eljátszani, s így az ellentétpárok gyakorlására is alkalmas! Ketten is játszhatjuk, akár otthoni sütés-főzés, vagy utazás és várakozás közben.
A hiányzó fogalmat kell megkeresni! (5-7 éveseknek)
– A siker öröm, a kudarc…
– Örömmel tölt el a siker, bánattal a…
– Egy ember személy sok ember együtt…
– A halnak víz kell az élethez, az embernek…
– Lent van a padló, fent…
– Az óra ketyeg a csengő…
– Lent van a pince fenn a…
– A gyurma puha a kő…
– Hangos a kiabálás, halk a…
– A dobnak van verője, a hegedűnek…
– A kocka szögletes, a labda…