Hogyan készítjük elő az olvasás megtanulását?
Mi is történik, mivel foglalkozunk az első pár héten?
Fő célunk a háttérképességek és háttértudás fejlesztése, és a betűvilág megszerettetése.
Azt tapasztaljuk az utóbbi években, hogy a gyerekek fejlettségi szintje közt egyre nagyobb a különbség, ezért az előkészítő időszakban ezt törekszünk minimalizálni.
Munkánk ebben az időszakban arra irányul, hogy a gyerekek a különböző, az olvasás és írás tanulásához nélkülözhetetlen területeken legalább elérjék a kívánt szintet.
Alakítjuk, fejlesztjük a jelfunkció fogalmát, ugyanis aki nem érti, hogy bizonyos dolgok képesek más dolgokat jelölni, az nem érti meg az olvasás mibenlétét sem.
A gyerekek optimális esetben (nálunk ez a jó gyakorlat) sok olyan feladatot kapnak, játékot játszanak, amelyek célja a figyelem koncentrálásának, a beszédkészségnek, a szókincsnek, a beszédhallásnak valamint a logikus gondolkodás, a ritmusérzék, a térbeli tájékozódás képességének a fejlesztése. A szem-kéz koordináció és finommotorikus mozgások fejlesztése, gyakoroltatása.
Hogyan készítjük elő az olvasás megtanulását?
Cél:
A gyerekek beszédének megfigyelése, fejlesztése.
A beszéd tagoltságának felismertetése: mondat, szó, szótag, hang.
Hangok származtatása, leválasztása.
Hangösszevonás.
Feladatunk:
A gyerekek képzeletének, képi és nyelvi kifejezésének fejlesztése mesehallgatások, a mesékhez kapcsolódó képalakítások és újramesélések során.
(Mesék listája >>> később)
Versek által keltett hangulatok képi és mozgásos megjelenítése.
Régi és új mondókák, versek közös mondása, tanulása.
Meserészletek eljátszása.
A szöveg kisebb egységeinek megismerése mozgásos, cselekvéses tevékenységgel.
A közös együttléteket, kapcsolatokat segítő tevékenységek végzése:
reggeli beszélgetések, az élmények, a gyerekeket foglalkoztató kérdések, gondok és a napi feladatok megbeszélése,
nagy mesék hallgatása ebéd után.
Játékos, változatos tevékenységek alkalmazása:
ismerkedő, bemutatkozó és a köszönéshez kapcsolódó játékok
hangjátékok
mese-, vershallgatás, képalakítás
mesélés, beszélgetés
ritmikus, mozgásos-énekes játékok
mozgást, téri tájékozódást fejlesztő gyakorlatok
Az olvasástanítás előkészítése során alkalmazott témák meséi, versei, mondókái az írástanulás előkészítésnél is hasznosíthatóak.
A helyesejtés gyakorlatai, játékai, mondókái kapcsolódnak a hangok származtatásához, leválasztásához illetve a hangdifferenciáláshoz is.
A szóbeli kommunikáció gyakorlatai a tanulás egész folyamatát áthatják.