Hogyan készítjük elő az olvasás megtanulását?

Mi is történik, mivel foglalkozunk az első pár héten?

Fő célunk a háttérképességek és háttértudás fejlesztése, és a betűvilág megszerettetése.

Azt tapasztaljuk az utóbbi években, hogy a gyerekek fejlettségi szintje közt egyre nagyobb a különbség, ezért az előkészítő időszakban ezt törekszünk minimalizálni.

Munkánk ebben az időszakban arra irányul, hogy a gyerekek a különböző, az olvasás és írás tanulásához nélkülözhetetlen területeken legalább elérjék a kívánt szintet.

Alakítjuk, fejlesztjük a jelfunkció fogalmát, ugyanis aki nem érti, hogy bizonyos dolgok képesek más dolgokat jelölni, az nem érti meg az olvasás mibenlétét sem.

A gyerekek optimális esetben (nálunk ez a jó gyakorlat) sok olyan feladatot kapnak, játékot játszanak, amelyek célja a figyelem koncentrálásának, a beszédkészségnek, a szókincsnek, a beszédhallásnak valamint a logikus gondolkodás, a ritmusérzék, a térbeli tájékozódás képességének a fejlesztése. A szem-kéz koordináció és finommotorikus mozgások fejlesztése, gyakoroltatása.

 

Hogyan készítjük elő az olvasás megtanulását?

Cél:

A gyerekek beszédének megfigyelése, fejlesztése.

A beszéd tagoltságának felismertetése: mondat, szó, szótag, hang.

Hangok származtatása, leválasztása.

Hangösszevonás.

Feladatunk:

A gyerekek képzeletének, képi és nyelvi kifejezésének fejlesztése mesehallgatások, a mesékhez kapcsolódó képalakítások és újramesélések során.

(Mesék listája >>> később)

Versek által keltett hangulatok képi és mozgásos megjelenítése.

Régi és új mondókák, versek közös mondása, tanulása.

Meserészletek eljátszása.

A szöveg kisebb egységeinek megismerése mozgásos, cselekvéses tevékenységgel.

A közös együttléteket, kapcsolatokat segítő tevékenységek végzése:

reggeli beszélgetések, az élmények, a gyerekeket foglalkoztató kérdések, gondok és a napi feladatok megbeszélése,

nagy mesék hallgatása ebéd után.

 

Játékos, változatos tevékenységek alkalmazása:

ismerkedő, bemutatkozó és a köszönéshez kapcsolódó játékok

hangjátékok

mese-, vershallgatás, képalakítás

mesélés, beszélgetés

ritmikus, mozgásos-énekes játékok

mozgást, téri tájékozódást fejlesztő gyakorlatok

 

Az olvasástanítás előkészítése során alkalmazott témák meséi, versei, mondókái az írástanulás előkészítésnél is hasznosíthatóak.

A helyesejtés gyakorlatai, játékai, mondókái kapcsolódnak a hangok származtatásához, leválasztásához illetve a hangdifferenciáláshoz is.

A szóbeli kommunikáció gyakorlatai a tanulás egész folyamatát áthatják.

Követés