Hogy is volt ez?

Kauzális gondolkodás fejlesztése

Ezen gondolkodási funkciók segítségével vagyunk képesek ok-okozati és időbeli összefüggések felismerésére. Az iskolában alsó tagozaton szükség van rá a többlépcsős szöveges feladatok megoldásánál, az időbeli tájékozottság (hét napjai, hónapok sorrendje) fejlesztésénél. Szükség van rá akkor is mikor a szövegértés dolgozatban sorrendbe kell állítani a mese történéseit, a szöveg szakaszait.

Tiéd az utolsó szó!

Hiányos mondatokat kell a gyerekeknek befejezniük időbeli, ok-okozati összefüggések alapján. Gyorsan játszhatjuk labdával, de otthon, séta közben is jól játszható. A pedagógus dobja a labdát és annak a gyereknek be kell fejezni az elkezdett mondatot! 4-6 éveseknek:

  • Ősszel érik a …
  • Ősszel lehullanak a fákról a…
  • Télen gyakran hull a…
  • A háziállatok közé tartozik…
  • Erdőben él a…
  • Télen általában van rajtam…
  • A csapból folyik a…

Hogy is volt ez?

A játék lényege: A felnőtt mond egy mondatot, s utána feltesz egy kérdést.

  • Tegnap az udvaron játszottam.
  • Hol játszottam tegnap?
  • Mikor játszottam az udvaron?
  • Mit csináltam tegnap az udvaron?

Fejleszti:

– a szövegértést,

– a rövid távú verbális emlékezet fejlődését,

– a mondatalkotás képességét.

– az ok-okozati és időbeli összefüggések mellett az inverz gondolkodást.

Inverz gondolkodás: Úgynevezett magasabb szintű gondolkodási funkció, mely fejlettsége a matematika igazi megértésének, a tantárgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazásának feltétele.

Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából például a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez, ahhoz, hogy a gyermek képes a szorzótábla bevésésén túl a maradékos osztás elvégzésére is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatív számok és a törtek világában is. Ezen gondolkodási funkcióit kell működtetnie mikor egy témazáró teszt jellegű feladatlapot tölt ki, mikor a helyesírási szabályokat alkalmazza, mikor a saját hibáit ellenőrzi és javítja.

Forrás

 

Követés