Hogy is volt ez?
Kauzális gondolkodás fejlesztése
Ezen gondolkodási funkciók segítségével vagyunk képesek ok-okozati és időbeli összefüggések felismerésére. Az iskolában alsó tagozaton szükség van rá a többlépcsős szöveges feladatok megoldásánál, az időbeli tájékozottság (hét napjai, hónapok sorrendje) fejlesztésénél. Szükség van rá akkor is mikor a szövegértés dolgozatban sorrendbe kell állítani a mese történéseit, a szöveg szakaszait.
Tiéd az utolsó szó!
Hiányos mondatokat kell a gyerekeknek befejezniük időbeli, ok-okozati összefüggések alapján. Gyorsan játszhatjuk labdával, de otthon, séta közben is jól játszható. A pedagógus dobja a labdát és annak a gyereknek be kell fejezni az elkezdett mondatot! 4-6 éveseknek:
- Ősszel érik a …
- Ősszel lehullanak a fákról a…
- Télen gyakran hull a…
- A háziállatok közé tartozik…
- Erdőben él a…
- Télen általában van rajtam…
- A csapból folyik a…
Hogy is volt ez?
A játék lényege: A felnőtt mond egy mondatot, s utána feltesz egy kérdést.
- Tegnap az udvaron játszottam.
- Hol játszottam tegnap?
- Mikor játszottam az udvaron?
- Mit csináltam tegnap az udvaron?
Fejleszti:
– a szövegértést,
– a rövid távú verbális emlékezet fejlődését,
– a mondatalkotás képességét.
– az ok-okozati és időbeli összefüggések mellett az inverz gondolkodást.
Inverz gondolkodás: Úgynevezett magasabb szintű gondolkodási funkció, mely fejlettsége a matematika igazi megértésének, a tantárgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazásának feltétele.
Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából például a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez, ahhoz, hogy a gyermek képes a szorzótábla bevésésén túl a maradékos osztás elvégzésére is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatív számok és a törtek világában is. Ezen gondolkodási funkcióit kell működtetnie mikor egy témazáró teszt jellegű feladatlapot tölt ki, mikor a helyesírási szabályokat alkalmazza, mikor a saját hibáit ellenőrzi és javítja.