Hangutánzó gyakorlatok

Vesszőparipám a beszédhangok világával való megismerkedés.

Ez azért szükséges, mert a hangokra épül minden nyelvi tevékenységünk, pl. az olvasástanulás eredményessége.

Az iskolában a beszédhangok képzési sajátosságaival is foglalkozunk. Nem csak a tiszta kiejtés lényeges, hanem fontos megtapasztaltatni azt is, hogy a hangoknak külön egyedi sajátossága van.

A hangok megismerése és kiejtésük gyakorlása fejleszti a hangfelismerést, a hangképzést is. A hangtanulás gyakorlataival a beszédészlelés, beszédértés és beszédképesség is javul. Ez különösen segíti az olvasás és írás tanulását. A gyerekek könnyebben ismerik fel, ejtik ki, majd olvassák ki és írják le őket.

Az iskolai tankönyvekben a mássalhangzókat eseményképekről hívjuk le.

Mesélünk, beszélünk a képről, a gyerekek a feltett kérdésekre egy-egy „kerek” mondattal válaszolnak.

Így tapasztalják meg az anyanyelv egységeit.  Megfigyeltetjük velük, hogy a mondat szavakból áll.

Egyértelmű hangutánzó szavakból (képekről) választjuk le játékos utánzással, mozgással a mássalhangzókat.

A hangok tiszta ejtésére figyelünk! A tevékenység közben az is kiderül, hogyan működnek a „beszélő szervek”.

Ezeket a hangutánzó gyakorlatokat, szituációs játékokat nagyon szeretik a gyerekek.

Otthon is így  „gyakorolhatjuk” a hangokat.

 

Mondd és mutasd!

Állatok hangutánzással:

Hogyan haragszik a medve?     mm

Hívd a cicát!   cc

Hogyan fúj a mérges macska?   ff

Repül a zümmögő méhecske.   z, zz  

Cincogó egerek   cc

Csipogó csirkék  cs

Gágogó ludak   gg

Lovacska biztató   gy

Kakaskukorékolás   k

Nyuszietetés  ny

Kutyuska, adj hangot!  v

Napozik a kígyó  sz

Közlekedési eszközök hangutánzással:

Motor / repülőgép   r

Autó   br / zs

Vonat   s, cs

 

A magánhangzókat és a mássalhangzókat is a hívóképek nevének első hangjából választjuk le.

 

A magánhangzók ejtésekor  szépen lehet artikulálni, mindig megfigyeljük az ajkak mozgását. (A magánhangzók leválasztása nem hangutánzással történik.)

Ó    —   csodálkozunk

Á     —   legyintünk 

Ú     —   de nehéz

I – Á — utánozzuk a csacsit

O – Á — sír a baba

Á – Ú — a farkas üvölt

U – I  — kismalac röfög

 

Tájékozódás síkban, sor és oszlop fogalma

További ötletek gyakorláshoz

 

Kis képeket veszünk elő, pl. állatos képeket. Soronként és oszloponként megmondjuk a nevüket.

Koppantósat is játszhatunk.

A gyermeknek az adott hangot kell felismernie és koppantani, ha hallja.

(Legyen olyan szó is, amelynek az elején, olyan is, amelyiknek a belsejében és olyan is, amelyiknek a végén szerepel az adott hang.)

Csoportosítás

Melyik kép nevében hallod a repülő (r), a medve (m), a szél (s) hangját?

Az adott hangot tartalmazó szavak képeit válogatja ki és rendszerezi a gyermek. Lehetőség szerint legyen mindenféle, olyan, melyben a szó elején, melyben a szó belsejében, és ahol a szó végén hallja és olyan is, amiben nem szerepel a hang. A kiválogatás és rendszerezés a hangok szerint történik.

E feladattal is a hangfelismerést gyakoroltatjuk.

Hol hallod?

Ha csak egy hanggal foglalkozunk, akkor a hang helyét is megállapítjuk. (az elején, a belsejében és a végén szerepel az adott hang.)

Ezzel a gyakorlattal a hangfelismerést és a pontos helymeghatározást erősítjük.

Piros-kék hangszámoló

A gyermek annyi kék korongot rak ki, ahány hangot hall a szóban, majd pirosra fordítja azt, amelyiknek a helyén hallja az adott hangot.

Ez a feladat az előbbi gyakorlat finomítása, hiszen itt már el kell különítenie egymástól a hallott hangokat, meg kell határoznia a hangok számát, majd pontosan meg kell határoznia a keresett hang helyét.

A hangfelismerő, azonosító képességeket fejleszti ez a gyakorlat.

 

Jöhetnek a feladatlapok?

1.

A gyermek adott képhez köti azokat a képeket, melyekben hallja az adott (kiválasztott)  hangot.

2.

A képek alá annyi korongot rajzol, ahány hangot hall a szóban, majd pirosra színezi azt, amelyik helyén hallja az adott hangot.

3.

A gyermek lerajzolja az adott ( kiválasztott) hangot tartalmazó szavakat, majd annyi korongot (kört) rajzol alá, ahány hangot számlált, jelöli a hang helyét.

A feladatok elvégzése előtt megbeszéljük, mi látható a képeken. A gyermek megnevezi, amit felismer, amit nem tud, abban segítünk neki.

Ezekkel a feladat típusokkal a gyermek a hangok felismerését, helyük meghatározását, az adott hang szóban való szerepének felismerését gyakorolja papíron.

Követés