Hangutánzó gyakorlatok
Vesszőparipám a beszédhangok világával való megismerkedés.
Ez azért szükséges, mert a hangokra épül minden nyelvi tevékenységünk, pl. az olvasástanulás eredményessége.
Az iskolában a beszédhangok képzési sajátosságaival is foglalkozunk. Nem csak a tiszta kiejtés lényeges, hanem fontos megtapasztaltatni azt is, hogy a hangoknak külön egyedi sajátossága van.
A hangok megismerése és kiejtésük gyakorlása fejleszti a hangfelismerést, a hangképzést is. A hangtanulás gyakorlataival a beszédészlelés, beszédértés és beszédképesség is javul. Ez különösen segíti az olvasás és írás tanulását. A gyerekek könnyebben ismerik fel, ejtik ki, majd olvassák ki és írják le őket.
Az iskolai tankönyvekben a mássalhangzókat eseményképekről hívjuk le.
Mesélünk, beszélünk a képről, a gyerekek a feltett kérdésekre egy-egy „kerek” mondattal válaszolnak.
Így tapasztalják meg az anyanyelv egységeit. Megfigyeltetjük velük, hogy a mondat szavakból áll.
Egyértelmű hangutánzó szavakból (képekről) választjuk le játékos utánzással, mozgással a mássalhangzókat.
A hangok tiszta ejtésére figyelünk! A tevékenység közben az is kiderül, hogyan működnek a „beszélő szervek”.
Ezeket a hangutánzó gyakorlatokat, szituációs játékokat nagyon szeretik a gyerekek.
Otthon is így „gyakorolhatjuk” a hangokat.
Mondd és mutasd!
Állatok hangutánzással:
Hogyan haragszik a medve? mm
Hívd a cicát! cc
Hogyan fúj a mérges macska? ff
Repül a zümmögő méhecske. z, zz
Cincogó egerek cc
Csipogó csirkék cs
Gágogó ludak gg
Lovacska biztató gy
Kakaskukorékolás k
Nyuszietetés ny
Kutyuska, adj hangot! v
Napozik a kígyó sz
Közlekedési eszközök hangutánzással:
Motor / repülőgép r
Autó br / zs
Vonat s, cs
A magánhangzókat és a mássalhangzókat is a hívóképek nevének első hangjából választjuk le.
A magánhangzók ejtésekor szépen lehet artikulálni, mindig megfigyeljük az ajkak mozgását. (A magánhangzók leválasztása nem hangutánzással történik.)
Ó — csodálkozunk
Á — legyintünk
Ú — de nehéz
I – Á — utánozzuk a csacsit
O – Á — sír a baba
Á – Ú — a farkas üvölt
U – I — kismalac röfög
További ötletek gyakorláshoz
Kis képeket veszünk elő, pl. állatos képeket. Soronként és oszloponként megmondjuk a nevüket.
Koppantósat is játszhatunk.
A gyermeknek az adott hangot kell felismernie és koppantani, ha hallja.
(Legyen olyan szó is, amelynek az elején, olyan is, amelyiknek a belsejében és olyan is, amelyiknek a végén szerepel az adott hang.)
Csoportosítás
Melyik kép nevében hallod a repülő (r), a medve (m), a szél (s) hangját?
Az adott hangot tartalmazó szavak képeit válogatja ki és rendszerezi a gyermek. Lehetőség szerint legyen mindenféle, olyan, melyben a szó elején, melyben a szó belsejében, és ahol a szó végén hallja és olyan is, amiben nem szerepel a hang. A kiválogatás és rendszerezés a hangok szerint történik.
E feladattal is a hangfelismerést gyakoroltatjuk.
Hol hallod?
Ha csak egy hanggal foglalkozunk, akkor a hang helyét is megállapítjuk. (az elején, a belsejében és a végén szerepel az adott hang.)
Ezzel a gyakorlattal a hangfelismerést és a pontos helymeghatározást erősítjük.
Piros-kék hangszámoló
A gyermek annyi kék korongot rak ki, ahány hangot hall a szóban, majd pirosra fordítja azt, amelyiknek a helyén hallja az adott hangot.
Ez a feladat az előbbi gyakorlat finomítása, hiszen itt már el kell különítenie egymástól a hallott hangokat, meg kell határoznia a hangok számát, majd pontosan meg kell határoznia a keresett hang helyét.
A hangfelismerő, azonosító képességeket fejleszti ez a gyakorlat.
Jöhetnek a feladatlapok?
1.
A gyermek adott képhez köti azokat a képeket, melyekben hallja az adott (kiválasztott) hangot.
2.
A képek alá annyi korongot rajzol, ahány hangot hall a szóban, majd pirosra színezi azt, amelyik helyén hallja az adott hangot.
3.
A gyermek lerajzolja az adott ( kiválasztott) hangot tartalmazó szavakat, majd annyi korongot (kört) rajzol alá, ahány hangot számlált, jelöli a hang helyét.
A feladatok elvégzése előtt megbeszéljük, mi látható a képeken. A gyermek megnevezi, amit felismer, amit nem tud, abban segítünk neki.
Ezekkel a feladat típusokkal a gyermek a hangok felismerését, helyük meghatározását, az adott hang szóban való szerepének felismerését gyakorolja papíron.