Élményforrás a meseolvasás
Mesélni! Mesét hallgatni! Mesét olvasni!
A mese az élmény- és tapasztalatszerzés forrása.
Éppen ezért rendkívül fontos az iskolában is és otthon is a rendszeres mesélés.
A tündérmesék, mondák hallgatását vagy olvasását nem pótolja a Tv-ben nézett mesefilm.
Aki pedig már kisgyerek korában megtapasztalta, hogy az olvasás jó és élvezetes, az a későbbiekben is a betűk barátja marad, ami hatalmas segítség lehet a tanulásban.
A mese már az olvasástanítás előkészítő szakaszában jelen van az iskolában.
Az otthonról, óvodából ismert mesék képei alapján a gyerekek mesélnek, ami jó alkalmat nyújt a kommunikációs képességek felmérése, a gyerekeket pedig kellően motiválja.
Sőt, a gyerekek képzeletének, képi és nyelvi kifejezésének fejlesztése is megvalósul a mesehallgatások, a mesékhez kapcsolódó tevékenységek, a képalakítások és újramesélések során.
Az 1. osztályban az olvasástanulás előkészítésekor segítségül hívjuk a meséket.
A nagy meséléseket ebéd után tartjuk. Bevált jó gyakorlatunk, a közös, meghitt együttléteket segítő tevékenység: a nagy mesék együttes hallgatása és a mese keltette élmények megbeszélése.
Az egész éven át mesélhető nagy meséket tartalmazó könyvek:
- A deszkavári királyfi (D) Magyar népmesék, Benedek Elek és Illyés Gyula feldolgozásában, Móra Kiadó 1975.
- Grimm legszebb meséi (G)
- Benedek Elek: A vitéz szabólegény (V)
- Benedek Elek: Többsincs királyfi és más mesék (T)
Mesék lista-javaslata és „lelőhelye”:
A sárga hasú kicsi kígyó (V. 18-24.o)
Babszem Jankó (D. 25-32. o)
Három aranygyűrű (V. 162-173.o)
Többsincs királyfi (T. 82-94. o)
Az elrabolt királykisasszony (T. 94-100. o)
Jégország királya (T. 100-110. o)
Vas Laci (T. 124-136. o)
A sündisznó (T.144-150.o)
Gyöngyvirág Palkó (T. 245-253. o)
A deszkavári királyfi (D. 5-8.o)
A világvándora herceg (T. 176-186. o)
A csúnya királyfi és a szép királykisasszony (D. 43-47.o)
Hófehérke (G. 121-134.o)
A béka-királykisasszony (D. 34-43. o)
Mi van a ládikóban? (T. 318-325. o)
Hamupipőke (G. 62-71. o)