Mit tehetünk szülőként a gyermek gondolkodásának fejlesztéséért?

A gondolkodás fejlesztésénél fontos a manipulálás (konkrét tárgyakkal történő cselekvés) és a sok gyakorlás, mert ezeknek a gyermekeknek nehéz a gondolati síkon való műveletvégzés (nem tudnak átvitt értelemben gondolkodni). A tárgyi tevékenykedések közben jelentkező problémák megoldása fokozatosan függetlenedik a cselekvéstől, és a szavakban történő kifejeződésen keresztül vezet a képzeletben történő megoldások kereséséhez, a gondolkodáshoz.

Gondolkodás fejlesztésének területei:

– A környezet megismertetése, felfedeztetése.

– Általános ismeretek fejlesztése.

– Elemi fogalom rendszer kialakítása.

– Ismereteik rendszerezése.

– Új ismeretek elhelyezése.

– Színek, formák megismertetése.

– Logikai – funkcionális összefüggések megfigyeltetése, felismerése.

– Analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése:   hiányok pótlása, szimmetria, rész-egész viszony.

– Analógiás gondolkodás fejlesztése:   ritmikus sorok kirakása, – eseményképek értelmezése.

– Idői tájékozódás fejlesztése

– Főfogalom alá rendelés.

– Összehasonlítás. – Különbségek megfigyeltetése.

– Változás megfigyeltetése, felfedezése.

– Össze nem illőség.

Néhány ötlet a játékos tevékenységekhez

 

Igaz vagy hamis?

A játékvezető különféle állításokat mond. A gyerekeknek jól meg kell figyelni, amit mond. El kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis

Kisebb gyerekeknek:

 – Nyáron esik hó.

– Egy zsiráf kisebb, mint egy kutya.

– Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek.

– Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.

– Egy narancs savanyúbb, mint egy citrom.

– A gyík hosszabb, mint egy kígyó.

– Az ívó víz sokkal tisztább, mint a sár.

– Elrepülnek a fecskék tavasszal Afrikába.

– Ősszel lehullnak a fákról a levelek.

– Az éjszaka világosabb, mint a nappal.

– Nappal világosabb van, mint éjszaka.

– Egy héten hét nap van.

– Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon.

Ezek a „tagadások” nagyon jól fejlesztik a gyermekeket.

– Télen soha nem esik a hó!

– A fecskék tavasszal nem repülnek el Afrikába!

– A fecskék nem ősszel repülnek el Afrikába!

 

Analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése, rész-egész viszony

Az analitikus gondolkodás fejlesztésével segítjük azon képességet, melynek segítségével értelmezni és felismerni is tudjuk a rész – egész viszonyt. Segít az egészet részekre bontani, az egészet a részek összességeként értelmezni. Minden olyan játék, amelynél a részekre bontás, részekből összerakás, konstruálás szerepel, alkalmas az analizáló-szintetizáló képesség fejlesztésére. Nagycsoportos óvodásnál, e gondolkodási funkciójának fejlesztésében eredményesen használhatjuk a puzzle játékokat, illetve a hiányos képek felismerése, kiegészítése, szétvágott képek összeillesztése, mesekocka, építőkockák, dupló, legó, is alkalmas erre.

Az első osztályos gyermeknek a következők miatt van szüksége van erre a gondolkodási funkcióra:

– amikor összeolvasni tanul,

– amikor leírja a szavakat,

– amikor szótagol, betűkre,

– hangokra bont.

 

Rakjuk össze együtt! – Szedjük szét együtt!

A játék lényege az, hogy a felnőtt felsorolja a részeket, s a gyerek megnevezi az egészet.

– A felnőtt mondja: pikkely, uszony, farok. Gyermek mondja hal.

– A felnőtt mondja: lábak, szőr, ugat. Gyermek mondja: kutya.

Másik változata, amikor az egészet nevezzük meg, s a gyerekeknek kell a részeket megnevezni.  

– A felnőtt mondja: madár. Gyermek mondja: szárny, csőr, toll

– A felnőtt mondja: virág. Gyermek mondja: levél, szár, bimbó

– A felnőtt mondja: citrom. Gyermek mondja: sárga, savanyú, kerek

Forrás

Követés