Fejlesztő játékok
Ebben a posztban olyan játékokat, feladatokat fogok mutatni, amellyel a különböző gondolkodási területek működését lehet segíteni. Nagyon fontos azonban, hogy először nézzétek végig a kezdetektől: tehát először az analógiás gondolkodástól lehet kezdeni, hogy a gyermek felismeri-e a törvényszerűségeket? Ezek után léphetünk szintet. Azért jobb ilyen módon ezzel a területtel foglalkozni, mert hiába szeretnénk az analízis-szintézissel foglalkozni, ha az analógiák sincsenek rendben vagy még egyszerűen nem ért meg rá a gyerkőc.
Nézzük tehát a játékokat!
- Az analógiás gondolkodás fejlesztése:
-mondatok befejezése. Pl.: Éjszaka sötét van, ezért…. Ősz van, ezért…. Karácsonykor együtt van a család, mert… Vigyázz a sütőnél, mert ….. A madaraknak szárnya van, ezért …..
-iskoláskorban az analóg gondolkodás ugyanúgy jelen van: ekkor tanuljuk meg, mit jelentenek a különböző matematikai műveletek, hogyan kell írni. Nagyon fontos, hogy a rendszeres gyakorlással az analógiás feladatokra fordított idő csökken! A jól begyakorolt analógiákhoz tudunk később új, de ugyanolyan elvre épülő feladatokat kapcsolni. Ebből a szülő azt látja, hogy először gyermeke megtanulja: 1+1=2, második osztályban már azt, hogy 10+10=20, és így tovább.
2. Az analízis-szintézis fejlesztése:

-legózás. Építhetünk szabadon, majd később minta szerint.
-kirakózás. Először csak néhány darabossal próbálkozzunk, majd később foglalkozhatunk bonyolultabbakkal.
-keressük meg, mi hiányzik képekről és egészítsük ki. Egyszerű formákkal kezdjük, házzal, fával, csigával, stb.
-keressünk elrejtett részleteket képeken. Hasonlítsunk össze képeket és keressük meg az eltéréseket!
-alkossunk betűkből, szótagokból szavakat!
-találjunk ki dolgokat néhány jellemzőből! Pl. toll, csőr, szárny ->madár.
3. Az aritmetikai gondolkodás fejlesztése:
-számoljunk! A kicsik számoljanak korongképek szerint, az ujjukon (de figyeljünk, ne siessenek, hanem pontosan akkor mondják a számot, amikor nyitják az ujjukat!), próbáljuk rávezetni őket a több-kevesebb-ugyanannyi felismerésére!
-A nagyobbak is számoljanak, de természetesen már nehezebb feladatokkal. Alkossanak sorozatokat, számoljanak kettesével, ötösével (vagy ahogy tetszik) előre és visszafelé is! Képezzenek számokat előre megadott számjegyekből!
-Keressenek elrejtett tárgyakat és nevezzék meg, pontosan hol volt (az asztal alatt, a szék mellett)!
-Ugráljanak irányoknak megfelelően! Mondjuk gyorsan az irányokat és próbálja azt mozgással követni!
4. A fogalmi gondolkodás fejlesztése:
-Rendeljünk főfogalmak alá konkrétumot: alma, banán, körte -> gyümölcsök.
-Keressünk kakukktojást! Alma, banán, körte, karfiol – melyik nem illik a sorba?
-Figyeljük meg az ablakból környezetünket! Kit látunk, mit csinál, hová mehet? Jellemezzük a járókelőket, a természeti környezetet!
5. Az inverz gondolkodás fejlesztése:
-Igaz-hamis állítások megfejtése. Pl. Nyáron esik a hó. Vagy: Nyáron nem esik a hó.
-Szöveges feladatok megoldása: a matematikai törvényszerűségek felismerése kulcsszavak segítségével: több, mint; kevesebb, mint; növekvő sorrend; csökkenő sorrend, stb.
– Amerikából jöttem játék: egy-egy foglalkozás körülírása és kitalálása. A klasszikus barchoba is játszható.
6. A kauzális gondolkodás fejlesztése:
-Mondatbefejezések: mi történhetett?
-Sorrendiség felállítása a napi feladatvégzésben, a heti teendőkben!
-Keressünk rokon értelmű vagy ellentétes jelentésű szavakat!
-Magyarázzunk meg jelenségeket! Beszélhetünk időjárásról, évszakokról, környezetben megfigyelhető jelenségekről (Miért sárgulnak a levelek? Miért párolog a víz?), népszokásokról, ünnepekről, stb.-ről.
Természetesen, a gondolkodás problémamentes esetben magától alakul és fejlődik, ahogy a gyerekek növekednek, ugyanakkor, bármelyik gyerkőcnek hasznára válik egy kis ilyen jellegű foglalkozás.